دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

باورهای غلط رایج در مورد بیماری قلبی

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print

بسیاری از توصیه‌های اساسی در مورد سالم ماندن امتحان خود را پس داده‌اند: سیگار نکشید. ورزش کنید و سبزیجات بخورید. بااین‌حال، در طول دهه‌ها، به لطف جریان مداوم شواهد جدید از تحقیقات پزشکی، توصیه‌های خاصی در مورد اجتناب از بیماری قلبی تکامل یافته است.

عادات و باورهای دیرینه اغلب به‌سختی از بین می‌روند. اما دانستن آخرین شواهد می‌تواند به شما در انتخاب بهتر برای پیشگیری، نظارت و تشخیص بیماری قلبی کمک کند. در اینجا نگاهی به چهار تصور نادرست مرتبط با بیماری قلبی، همراه با توصیه‌هایی از دکتر بات داریم.

 

 

باور غلط رایج شماره 1: مصرف روزانهٔ مکمل روغن ماهی می‌تواند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کند

در دههٔ 1970، دانشمندان متوجه شدند افرادی که در رژیم غذایی‌شان ماهی‌های چرب زیادی وجود دارد، نرخ پایینی برای بیماری قلبی دارند. ماهی‌های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 EPA و DHA هستند که اثرات بیولوژیکی‌ای دارند که ممکن است برای سیستم قلبی عروقی مفید باشد، مانند کاهش التهاب و جلوگیری از لخته شدن خون. در دههٔ 1980، مکمل‌های روغن ماهی امگا 3 در فروشگاه‌ها ظاهر شدند. امروزه این کپسول‌های کهربایی جزو محبوب‌ترین مکمل‌های فروخته‌شده در ایالات متحده هستند.

بااین‌حال، در طول دو دههٔ گذشته، آزمایش‌های متعددی که مکمل‌های امگا 3 را با دارونماها مقایسه کردند، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این کپسول‌ها می‌توانند به جلوگیری از حملات قلبی یا مشکلات مرتبط در افراد سالم کمک کنند، پیدا نکردند. دکتر بات می‌گوید: «پول خود را برای مصرف مکمل‌های امگا 3 بدون نسخه هدر ندهید. او می‌افزاید، مانند همهٔ مکمل‌ها، آن‌ها توسط FDA تنظیم نمی‌شوند و برخی از آن‌ها حاوی چربی‌های اشباع یا اکسیدشدهٔ ناسالم، آلاینده‌های صنعتی یا جیوه هستند.»

 

 

باور غلط رایج شماره ۲: اگر بالای 65 سال هستید و فشار خون بالا دارید اشکالی ندارد

با بالا رفتن سن، دیوارهٔ رگ‌ها سفت می‌شود و قلب مجبور به پمپاژ شدیدتر می‌شود. در نتیجه فشار خون تمایل به افزایش دارد. این پدیده در ابتدا به عنوان «فشار خون ضروری» نامیده می‌شد زیرا پزشکان فکر می‌کردند که برای افراد مسن فشار خون بالا برای رساندن خون کافی به مغز ضروری است. به همین دلیل است که برخی از پزشکان پیشنهاد کرده‌اند که پس از حدود 65 سالگی، فشار خون سیستولیک (نخستین عدد در خواندن) می‌تواند تا 150 برسد.

بااین‌حال، دستورالعمل‌های کنونی به بزرگسالان توصیه می‌کند که سیستولیک 130 یا کمتر را هدف قرار دهند. دستیابی به این هدف اغلب مستلزم مصرف دو یا چند داروی فشار خون است. در حالی که این امر می‌تواند افراد مسن را مستعد عوارض جانبی مانند سرگیجه و افتادن کند، به نظر نمی‌رسد این نگرانی‌ها در بیشتر موارد موجه باشد. تحقیقات اخیر میزان عوارض جانبی مشابهی را در میان افراد مسن‌تری که هدف فشار خون پایین‌تر (حدود 120 تا 130 سیستولیک) در مقابل فشار خون بالاتر (130 تا 150 سیستولیک) بودند، نشان داد. مهم‌تر از آن، فشار خون کمتر منجر به کاهش نرخ سکتهٔ مغزی، حملات قلبی و سایر مشکلات جدی قلبی عروقی شد. توصیهٔ دکتر بات این است که مهم نیست چند سال دارید، با فرض اینکه هیچ عارضه‌ای را تجربه نکنید، با پزشک خود برای رسیدن به فشار خون زیر 130/80 همکاری کنید.

 

 

باور غلط رایج شماره ۳: سابقهٔ خانوادگی بیماری قلبی به این معنی است که شما نیز به آن مبتلا خواهید شد

درست است که داشتن یک والدین یا خواهر یا برادر مبتلا به بیماری قلبی خطر ابتلا به این بیماری شایع را افزایش می‌دهد، به‌ویژه اگر آن بستگان بیماری قلبی زودرس داشته باشد (حملهٔ قلبی‌ای که قبل از 55 سالگی در مرد یا قبل از 65 سالگی در یک زن اتفاق می‌افتد). بیماری عروق کرونر، که زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک‌های چربی رگ‌های تغذیه‌کننده قلب را باریک می‌کنند، تا حد زیادی شایع‌ترین شکل بیماری قلبی است. عواملی مانند کلسترول بالا و فشار خون بالا که خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهند ممکن است با ژن‌هایی که در خانواده‌ها وجود دارند مرتبط باشند.

بااین‌حال، رفتارهای ناسالم، مانند سیگارکشیدن یا رژیم غذایی یا عادات ورزشی نامناسب، نیز معمولاً در خانواده‌ها ایجاد می‌شوند و ممکن است در افزایش خطر نقش داشته باشند. دکتر بات می‌گوید: در بیشتر مردم، عوامل سبک زندگی وزن بیشتری نسبت به ژنتیک دارند و عادات سالم می‌تواند به مقابله با خطرات ارثی کمک کند.

اگر بیماری قلبی اولیه در خانوادهٔ شما وجود داشته باشد، ممکن است یک اختلال چربی ارثی مانند هیپرکلسترولمی خانوادگی (کلسترول LDL بالا غیرطبیعی) یا افزایش لیپوپروتئین (a) داشته باشید.

 

 

باور غلط رایج شماره ۴: فقط زنان علائم غیرعادی حملهٔ قلبی دارند. 

نزدیک به 20 سال پیش، انجمن قلب آمریکا کمپین «برای زنان قرمز شو» را برای کمک به افزایش آگاهی زنان در مورد بیماری قلبی راه‌اندازی کرد. پیام کلیدی، شناخت علائم حمله قلبی، برخی از موارد کمتر شایع مانند تهوع یا استفراغ، سرگیجه و درد فک را برجسته می‌کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان این علائم را تجربه می‌کنند. اما تفاوت‌ها چندان زیاد نیستند و علائم کمتر معمولی نیز می‌تواند در مردان رخ دهد. دکتر بات می‌گوید: «از همهٔ این علائم آگاه باشید و اگر مشکوک به حملهٔ قلبی هستید با ۱۱۵ تماس بگیرید.»

 

 

منبع: