انواع بیماری‌های قلبی در کودکان و نوجوانان

انواع مختلفی از مشکلات قلبی می‌تواند کودکان و نوجوانان را تحت‌تأثیر قرار دهد. آنها می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• نقایص مادرزادی قلب
  • عفونت‌هایی که بر قلب تأثیر می‌گذارد
  • بیماری قلبی که در دوران کودکی به دلیل بیماری‌ها یا سندرم‌های ژنتیکی رخ می‌دهد

خبر خوب این است که با درمان، بسیاری از کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری قلبی به زندگی فعال و کامل ادامه می‌دهند.

در ادامه انواع بیماری‌های قلبی را که معمولاً کودکان و نوجوانان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و نحوهٔ برخورد پزشکان با آن‌ها آورده شده‌است.

بیماری قلبی مادرزادی

بیماری قلبی مادرزادی (CHD) نوعی بیماری قلبی است که شما با آن متولد می‌شوید. این به دلیل نقص قلبی است که در بدو تولد وجود دارد. در ایالات متحده، تخمین زده می‌شود 1٪ از نوزادانی که هر سال متولد می‌شوند، CHD دارند.

CHDهایی که کودکان و نوجوانان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

– اختلالات دریچهٔ قلب مانند باریک شدن دریچه آئورت که جریان خون را محدود می‌کند.

– سندرم هیپوپلاستیک قلب چپ که در آن سمت چپ قلب توسعه نیافته است.

– اختلالات مربوط به سوراخ‌هایی در قلب، معمولاً در دیواره‌های بین اتاقک‌ها و بین رگ‌های خونی اصلی که از قلب خارج می‌شوند، از جمله:

• نقایص سپتوم بطنی
  • نقایص سپتوم دهلیزی
  • مجرای شریانی باز

– تترالوژی فالوت که ترکیبی از چهار نقص است، از جمله:

• سوراخ در سپتوم بطنی
  • راه باریک بین بطن راست و شریان ریوی
  • ضخیم شدن سمت راست قلب
  • آئورت جابه‌جاشده

نقایص مادرزادی قلب ممکن است اثرات طولانی‌مدت بر سلامت شما داشته باشد. آن‌ها معمولاً با جراحی، روش‌های کاتتر، داروها و در موارد شدید، پیوند قلب درمان می‌شوند.

برخی از افراد مبتلا به CHD به نظارت و درمان مادام‌العمر نیاز دارند.

آترواسکلروز

آترواسکلروز زمانی اتفاق می‌افتد که پلاک‌های پر از چربی و کلسترول در داخل رگ‌ها ایجاد می‌شود. با افزایش تجمع، شریان‌ها سفت و باریک می‌شوند که خطر لخته‌شدن خون و حملات قلبی را افزایش می‌دهد. به‌طور معمول سال‌ها طول می‌کشد تا تصلب شرایین ایجاد شود. درحالی‌که در کودکان یا نوجوانان معمول نیست که علائم آن را تجربه کنند، برخی شواهد نشان می‌دهد که این بیماری ممکن است در دوران کودکی شروع شود.

برخی از مشکلات سلامتی و سایر عوامل ممکن است خطر را افزایش دهند. این موارد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• اضافه‌وزن / چاقی
  • دیابت نوع 1 و نوع 2
  • فشارخون
  • عوامل ژنتیکی
  • سندرم متابولیک

پزشکان همهٔ کودکان را از نظر کلسترول بالا و فشارخون بالا غربال می‌کنند. آن‌ها ممکن است کودکانی را که عوامل خطر خاصی دارند، زودتر غربال کنند. درمان معمولاً شامل تغییرات سبک زندگی مانند افزایش ورزش و اصلاح رژیم غذایی است.

آریتمی‌ها

آریتمی یک ریتم غیرطبیعی قلب است و باعث می‌شود که قلب با کارایی کمتری پمپاژ کند.

انواع مختلفی از آریتمی ممکن است در کودکان رخ دهد، از جمله:

• ضربان قلب سریع (تاکی‌کاردی) که شایع‌ترین نوع آن در کودکان، تاکی‌کاردی فوق بطنی است
  • ضربان قلب آهسته (برادی‌کاردی)
  • سندرم Q-T طولانی (LQTS)
  • سندرم ولف پارکینسون وایت (سندرم WPW)

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ضعف
  • غش‌کردن
  • مشکل در تغذیه

درمان‌ها به نوع آریتمی و تأثیر آن بر سلامت کودک بستگی دارد.

بیماری کاوازاکی

بیماری کاوازاکی بیماری‌ای نادر است که عمدتاً کودکان زیر 5 سال را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. می‌تواند باعث التهاب در رگ‌های خونی در موارد زیر شود:

• عروق قلب
  • دست‌ها
  • پا
  • دهان
  • لب
  • گلو

همچنین باعث ایجاد تب و تورم در غدد لنفاوی می‌شود. محققان هنوز مطمئن نیستند که علت آن چیست.

درمان بستگی به وسعت بیماری دارد؛ اما اغلب شامل درمان سریع با موارد زیر است:

• گاماگلوبولین داخل وریدی
  • آسپرین، در صورت توصیهٔ پزشک
  • کورتیکواستروئیدها که ممکن است عوارض بعدی را کاهش دهد

کودکان مبتلا به بیماری کاوازاکی اغلب برای نظارت بر سلامت قلب خود نیاز به معاینات مادام‌العمر دارند.

مصرف آسپرین در کودکان

درحالی‌که پزشکان ممکن است از آسپرین برای درمان برخی از بیماری‌های کودکان استفاده کنند، استفاده از آن در خانه به‌عنوان کاهش‌دهندهٔ تب خطرناک است. در کودکان مبتلا به عفونت ویروسی، آسپرین می‌تواند باعث سندرم ری شود، اختلالی نادر که منجر به آسیب مغزی و کبدی می‌شود.

سوفل قلبی

سوفل قلبی صدایی است که از طریق گردش خون در حفره‌ها یا دریچه‌های قلب یا از طریق رگ‌های خونی نزدیک قلب ایجاد می‌شود. اغلب بی‌ضرر است. در مواقع دیگر ممکن است نشانهٔ یک مشکل قلبی عروقی باشد.

سوفل قلبی ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود:

• CHDها
  • کم‌خونی

اگر پزشک یک سوفل غیرطبیعی قلبی را در کودک بشنود، آزمایش‌های اضافی روی قلب انجام می‌دهد. سوفل قلبی بی‌گناه معمولاً خودبه‌خود برطرف می‌شود، اما اگر سوفل قلبی ناشی از مشکلی در قلب باشد، ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشد.

پریکاردیت

این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که کیسه یا غشای نازکی که قلب را احاطه کرده‌است (پریکارد) ملتهب یا عفونی شود. مقدار مایع بین دو لایهٔ آن افزایش می‌یابد و توانایی قلب برای پمپاژ خون آن‌طور که باید را مختل می‌کند.

پریکاردیت دلایل مختلفی دارد که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• جراحی برای ترمیم CHD
  • عفونت‌های باکتریایی، عفونت‌های ویروسی یا عفونت‌های قارچی
  • بیماری‌های خودایمنی مانند لوپوس

درمان‌ها به‌شدت بیماری، سن و سلامت کلی بستگی دارد.

بیماری روماتیسمی قلبی

عفونت با باکتری استرپتوکوک گروه A که باعث گلودرد استرپتوکوکی و مخملک می‌شود نیز می‌تواند باعث بیماری روماتیسمی قلبی شود. معمولاً حدود 2 تا 3 هفته پس از عفونت ظاهر می‌شود. این بیماری می‌تواند با ایجاد التهاب در عضلهٔ قلب، معروف به میوکاردیت، به طور دائم به دریچه‌ها و عضلهٔ قلب آسیب برساند.

تب روماتیسمی معمولاً در کودکان 5 تا 15 ساله رخ می‌دهد، اما معمولاً علائم بیماری روماتیسمی قلب تا بزرگسالی ظاهر نمی‌شود. تب روماتیسمی و متعاقب آن بیماری روماتیسمی قلبی در کشورهای در حال توسعه شایع‌تر است.

با درمان سریع گلودرد استرپتوکوکی با آنتی‌بیوتیک می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد.

عفونت‌ها

عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و قارچی می‌توانند باعث میوکاردیت شوند که ممکن است بر توانایی قلب برای پمپاژ خون در سراسر بدن تأثیر بگذارد.

عفونت‌های قلب نادر است و ممکن است علائم کمی را نشان دهد. هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، شبیه علائم آنفولانزا هستند و می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• ناراحتی قفسهٔ سینه

درمان معمولاً شامل داروها و درمان علائم میوکاردیت است.

سؤالات متداول

موارد زیر شامل سؤالات متداول در مورد بیماری قلبی در کودکان و نوجوانان است.

شایع‌ترین بیماری‌های قلبی در کودکان چیست؟

بیماری‌های قلبی شایع‌تر در کودکان در ایالات متحده شامل بیماری‌های مادرزادی قلبی و بیماری‌های قلبی اکتسابی مانند بیماری کاوازاکی است.

از کجا بفهمیم فرزندمان مشکلات قلبی دارد؟

کودک یا نوجوان ممکن است برخی از نشانه‌های مشکلات قلبی را نشان دهد، مانند مشکل در افزایش وزن، تنگی نفس در حین فعالیت، تپش قلب و غش‌کردن در حین فعالیت.

شایع‌ترین علت بیماری قلبی در کودکان و نوجوانان چیست؟

شایع‌ترین علت بیماری قلبی در کودکان نقص مادرزادی قلب است که از بدو تولد وجود داشته است.

انواع بیماری قلبی اکتسابی در کودکان چیست؟

کودکان و نوجوانان ممکن است به دلیل برخی مشکلات سلامتی، از جمله بیماری کاوازاکی، تب روماتیسمی، عفونت‌های باکتریایی، ویروسی یا قارچی و تروما دچار بیماری قلبی شوند.

سخن پایانی

درحالی‌که بسیاری از انواع بیماری‌های قلبی می‌توانند کودکان و نوجوانان را تحت‌تأثیر قرار دهند، درمان‌ها ممکن است به آن‌ها کمک کند تا زندگی کامل و فعالی داشته باشند.

برخی از انواع بیماری‌های قلبی ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است به دلیل عفونت یا سایر مشکلات سلامتی ایجاد شوند. در برخی موارد، درمان سریع می‌تواند بیماری‌هایی را که باعث بیماری قلبی می‌شوند برطرف کند. در موارد دیگر، کودکان یا نوجوانان ممکن است نیاز به نظارت و مراقبت مادام‌العمر داشته باشند.