دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

اندازه‌گیری فشارخون در خانه

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print

آیا مقادیر فشارخون خود را می‌دانید؟ احتمالاً نه!

تقریباً نیمی از بزرگسالان ایالات متحده فشارخون بالا دارند، بااین‌حال برآوردها نشان می‌دهد که تنها یک‌سوم از افراد مبتلا به فشارخون بالا از آن آگاه هستند. در صورت عدم درمان، فشارخون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی آسیب برساند و باعث ضخیم‌شدن و سفت‌شدن آن‌ها شود و درنهایت به قلب، مغز و کلیه‌ها آسیب برساند.

افراد اغلب از فشارخون خود آگاه نیستند، زیرا فقط هنگام مراجعه به پزشک آن را بررسی می‌کنند. دکتر کاترین ساکمار، متخصص در مدیریت فشارخون بالا می‌گوید: بنابراین، آن‌ها نمی‌دانند که فشارخون‌‌شان زیاد است یا لب مرز، و اگر این چنین است، آیا این یک تغییر ناگهانی است یا چیزی که برای مدتی ثابت بوده‌است. این بدان معناست که بسیاری از مردم درمان موردنیاز خود را دریافت نمی‌کنند.

راهی ساده برای اصلاح این مشکل این است که فشارخون خود را در خانه چک کنید. دشتگاه‌های سنجش فشارخون خانگی ارزان و آسان برای استفاده وجود دارند و می‌توانند به شناسایی تغییراتی که نیاز به مراقبت پزشکی دارند کمک کنند. دکتر ساکمار می‌گوید: نظارت در منزل نیز اغلب دقیق‌تر از زمانی است که در مطب‌های پزشک انجام می‌شود، زیرا استرس و عصبی بودن هنگام ملاقات پزشک می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود.

 

 

نکات لازم در اندازه‌گیری فشارخون

پیروی از پروتکل‌های خاص می‌تواند به اطمینان از اندازه‌گیری صحیح فشارخون کمک کند. حداقل 30 دقیقه قبل از اندازه‌گیری، از مصرف کافئین، استفاده از تنباکو یا ورزش خودداری کنید. همچنین دستشویی بروید (مثانهٔ پر می‌تواند فشارخون را افزایش دهد) و از محرک‌هایی مانند تماشای تلویزیون یا مکالمه خودداری کنید. هنگام استفاده از فشارسنج خانگی، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از بازوی غیرغالب خود (اگر راست‌دست هستید از بازوی چپ خود استفاده کنید) مگر اینکه پزشک استفاده از بازوی دیگر را توصیه کند.
  • ساعد خود را بر روی یک میز و آرنج خود در اطراف ارتفاع قلب قرار دهید.
  • کاف فشارسنج را روی بازوی برهنهٔ خود و یک اینچ (۲.۵ سانتی‌متر) بالاتر از خم آرنج قرار دهید.
  • انتهای کاف را به‌اندازه‌ای محکم بکشید که فقط دو نوک انگشت زیر لبهٔ بالایی کاف قرار بگیرد.
  • پاهای خود را صاف روی زمین بگذارید و مچ پاهای خود را روی هم قرار ندهید، زیرا می‌تواند جریان خون طبیعی را مختل کند.
  • دکمهٔ شروع دستگاه را فشار دهید و در طول اندازه‌گیری ثابت بمانید. کاف‌ باد می‌شود و سپس به‌آرامی تخلیه می‌شود. وقتی اندازه‌گیری انجام شد، مانیتور فشارخون و نبض شما را روی نمایش می‌دهد.
  • پنج دقیقه صبر کنید و سپس تکرار کنید.
  • دو مقدار را میانگین بگیرید و آن عدد را ثبت کنید.

 

دکتر ساکمار توصیه می‌کند که دو بار در روز، صبح و عصر، به مدت چند روز اندازه‌گیری کنید تا سطح پایه را به دست آورید (فشارخون باید زمانی که برای اولین‌بار از خواب بیدار می‌شوید پایین‌تر باشد و معمولاً در اواخر بعدازظهر و عصر بالا می‌رود).

پس از آن، بسته به هدف فشارخون خود و توصیهٔ پزشک، ممکن است حداقل یک یا دو بار در هفته آن را اندازه‌گیری کنید، و همچنین هر زمانی که فشارخون شما به‌طور ناگهانی تغییر کند، مثلاً اگر احساس سرگیجه یا سبکی سر یا سردرد ناگهانی دارید.

 

 

نحوهٔ انتخاب دستگاه فشارخون خانگی

به دنبال دستگاهی باشید که به طور خودکار باد می‌شود. از انواعی که دارای کاف مچی یا حسگرهای نوک انگشت هستند خودداری کنید، زیرا دقیق نیستند.

اگر قسمت کاف حداقل 80 درصد از بازوی شما را کاملاً بپوشاند، اندازهٔ کاف مناسب است. کاف‌های خیلی کوچک می‌توانند خوانشی نادرست را نشان دهند. بسیاری از مدل‌ها مقادیر را تا دو هفته ذخیره می‌کنند. انواع گران‌تر می‌توانند داده‌ها را به برنامه‌ای در تلفن هوشمند شما بفرستند، که پیگیری تغییرات و به اشتراک گذاشتن اطلاعات با پزشک را آسان‌تر می‌کند. اما شما همچنین می‌توانید به راحتی مقادیر فشارخون خود را با یک مداد در دفترچه‌ای یادداشت کنید یا با گوشی هوشمند خود از آن عکس بگیرید.

شما همچنین می‌توانید دقت مانیتور خود را با نشان دادن آن به پزشک و مقایسهٔ مقادیر آن با اندازه‌گیری انجام‌شده در مطب بررسی کنید. اندازه‌های مانیتور خانگی باید کمتر از 10٪ متفاوت باشد.

 

 

نظارت بر فشارخون خود

فشارخون طبیعی اکنون به‌عنوان فشارخون کمتر از 120 میلی‌متر جیوه برای سیستولیک (عدد بالا) و کمتر از 80 میلی‌متر جیوه برای دیاستولیک (عدد پایین) تعریف می‌شود. اگر عدد سیستولیک 130 میلی‌متر جیوه یا بیشتر یا دیاستولیک 80 میلی‌متر جیوه یا بیشتر باشد، فشارخون بالا در نظر گرفته می‌شود.

به گفتهٔ دکتر ساکمار، بیشتر افراد مسن باید فشارخون کمتر از 80/120 میلی‌متر جیوه را هدف قرار دهند. اما ممکن است برخی از افراد با اعداد کمی بالاتر یا کمتر خوب باشند. پزشک می‌تواند به شما کمک کند محدودهٔ فشارخون ایده‌آل خود را تعیین کنید.

به‌طورکلی، شما باید پزشک خود را در مورد تغییرات خارج از این محدوده که بیش از چند روز طول می‌کشد، آگاه کنید، حتی اگر از داروهای فشارخون استفاده می‌کنید. دکتر ساکمار می‌گوید: نظارت بر فشارخون همچنین می‌تواند نشان دهد که آیا داروی شما نیاز به تنظیم دارد یا اینکه آیا باید آن را در زمان‌های خاصی در طول روز مصرف کنید.

به‌خاطر داشته باشید که برخی رفتارها می‌توانند بر فشارخون تأثیر بگذارند و ممکن است خوانش شما را تغییر دهند. برای نمونه می‌توان به نوشیدن بیش از حد الکل، استفادهٔ بیش‌ازحد از مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا ناپروکسن (Aleve)؛ یا استفاده از داروهای ضداحتقان مانند سودوافدرین (سودافد) یا اکسی متازولین (افرین) اشاره کرد. سدیم بیش از حد نیز می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود.

 

 

منبع: