دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

آیا بیوپسی قلب خطرناک است؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
آیا بیوپسی قلب خطرناک است؟

آیا بیوپسی قلب خطرناک است؟

بیوپسی قلب که بیوپسی میوکارد نیز نامیده می‌شود، یک روش تهاجمی برای تشخیص بیماری قلبی است. این امر مستلزم استفاده از یک بیوپتوم (یک کاتتر کوچک با یک دستگاه گرفتن در انتهای آن) برای به‌دست‌آوردن یک قطعه کوچک از بافت عضله قلب است که برای تجزیه‌وتحلیل به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

 

چرا به بیوپسی قلب نیاز دارم؟

پزشک شما از بیوپسی قلب برای موارد زیر استفاده می‌کند:

  • وجود رد پس از پیوند قلب را ارزیابی یا تأیید کنید.
  • اگر ابزارهای تشخیصی رایج مانند اکوکاردیوگرام، EKG یا اشعه ایکس قفسه سینه مفید نیستند، یا اگر وضعیت قلبی بیمار به طور چشمگیری بدون آشکار بدتر شود، میوکاردیت (التهاب عضله قلب) یا برخی از اختلالات قلبی دیگر مانند کاردیومیوپاتی یا آمیلوئیدوز قلبی را تشخیص دهید. علت. بیوپسی قلب می‌تواند به‌درستی یک تشخیص خاص را در 10 تا 20 درصد موارد مشخص کند.

 

 

چگونه باید برای بیوپسی قلب آماده شوم؟

برای اینکه خود را برای بیوپسی قلب آماده کنید، باید بدانید:

بیوپسی در بیمارستان به‌عنوان یک روش سرپایی انجام می‌شود. به طور معمول، روز آزمایش به بیمارستان می‌آیید، اما در برخی موارد، ممکن است شب قبل از عمل بستری شوید.

شما می‌توانید هر چیزی را که دوست دارید در بیمارستان بپوشید، اما بهتر است اشیای قیمتی مانند جواهرات را در خانه بگذارید. در حین عمل از لباس بیمارستانی استفاده خواهید کرد.

پزشک یا پرستار شما دستورالعمل‌های خاصی را در مورد آنچه که می‌توانید بخورید یا بنوشید قبل از عمل به شما می‌دهد. به‌طورکلی غذا و مایعات 6 تا 8 ساعت قبل از آزمایش محدود می‌شود.

از پزشک خود بپرسید چه داروهایی باید در روز بیوپسی قلب مصرف شود. اگر از مکمل‌های غذایی یا داروهای گیاهی استفاده می‌کنید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید و به پزشک خود بگویید که چه داروهایی را بدون نسخه مصرف می‌کنید. لطفاً فهرستی از تمام داروهای خود و دوزهای فعلی را با خود بیاورید.

اگر دیابت دارید، از پزشک خود بپرسید که چگونه داروهای خود را در روز آزمایش تنظیم کند.

اگر به چیزی حساسیت دارید به پزشک و/یا پرستار خود بگویید.

ترتیبی دهید که کسی بعد از آزمایش شما را به خانه برساند، زیرا ممکن است در اثر آرام‌بخش دچار ضعف شده باشید.

اگر به طور معمول از دندان‌مصنوعی یا دستگاه شنوایی استفاده می‌کنید، برای کمک به برقراری ارتباط، برنامه‌ریزی کنید که در طول عمل از آنها استفاده کنید. اگر عینک می‌زنید، برای آوردن آن نیز برنامه‌ریزی کنید.

 

مقالات مرتبط:

 

در طول بیوپسی قلب چه انتظاری می‌توانم داشته باشم؟

یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی بیوپسی قلب را برای شما توضیح می‌دهد، از جمله خطرات احتمالی.

بعد از اینکه لباس بیمارستان را پوشیدید، پرستار یک خط داخل وریدی (IV) را در بازوی شما شروع می‌کند تا داروها و مایعات در طول عمل تجویز شود.

روی یک میز مخصوص به پشت دراز خواهید کشید. اگر به بالا نگاه کنید، یک دوربین بزرگ و چندین مانیتور تلویزیون خواهید دید.

قبل از عمل یک داروی آرام‌بخش خفیف برای کمک به آرامش شما تجویز می‌شود، اما در طول عمل بیدار خواهید بود.

پزشک از یک بی‌حس‌کننده موضعی برای بی حس‌کردن سمت راست گردن شما استفاده می‌کند. یک غلاف معرفی‌کننده پلاستیکی (لوله کوتاه و توخالی که کاتتر از طریق آن قرار می‌گیرد) از طریق یک برش کوچک و وارد رگ خونی در گردن می‌شود. یک بیوپتوم از طریق غلاف وارد می‌شود و به بطن راست می‌رود. اشعه ایکس که فلوروسکوپی نامیده می‌شود، برای قرارگیری صحیح بیوپتوم استفاده می‌شود.

بیوپتوم برای به‌دست‌آوردن نمونه‌هایی از عضله قلب استفاده می‌شود.

پس از جمع‌آوری نمونه‌ها، کاتتر و غلاف برداشته می‌شود و فشار محکمی بر روی آن ناحیه اعمال می‌شود تا خونریزی متوقف شود.

این روش حدود 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد. بااین‌حال، آماده‌سازی و بازیابی چندین ساعت اضافه می‌کند. شما باید بتوانید در همان روز عمل به خانه بروید.

 

 

بعد از بیوپسی قلب چه انتظاری می‌توانم داشته باشم؟

قبل از رفتن به خانه، یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی به شما می‌گوید که چگونه از محل زخم مراقبت کنید و چه زمانی می‌توانید به فعالیت‌های معمول خود بازگردید.

هنگامی که نتایج بیوپسی قلب در دسترس باشد، پزشک شما آنها را با شما در میان خواهد گذاشت. اگر نتایج منفی باشد، به این معنی است که بافت قلبی که آنالیز شده طبیعی به نظر می‌رسد. نتیجه مثبت بیوپسی می‌تواند به معنای یافتن علت نارسایی قلبی باشد، مانند التهاب ناشی از عفونت. اگر بیوپسی به دنبال پیوند قلب انجام شود، ممکن است نشان‌دهنده وجود سلول‌های پس‌زده باشد.

 

 

آیا بیوپسی قلب خطراتی دارد؟

خطرات بیوپسی قلب عبارت‌اند از:

  • آسیب به ورید هنگام قراردادن بیوپتوم
  • خونریزی
  • تشدید آریتمی موجود (ضربان نامنظم قلب)
  • سوراخ‌شدن قلب یا ریه

 

 

منبع: