چه ارتباطی بین پسوریازیس و بیماری قلبی وجود دارد؟

مانند بسیاری از بیماری‌های خودایمنی، پسوریازیس سیستم ایمنی بدن شما را تحت‌فشار قرار می‌دهد که باعث افزایش التهاب می‌شود. اگرچه علائم پسوریازیس بیشتر روی پوست قابل‌مشاهده است، اما التهابْ سایر قسمت‌های بدن از جمله قلب را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

وقتی پسوریازیس متوسط تا شدید دارید، ممکن است تا 50 درصد بیشتر از افرادی که این بیماری را ندارند، به بیماری قلبی مبتلا شوید. هرچه علائم شما شدیدتر باشد، احتمال ابتلا بیشتر می‌شود.

بیماری قلبی چیست؟

این اصطلاحی کلی برای چندین بیماری است که بر قلب تأثیر می‌گذارد. این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

• بیماری عروق خونی
  • آریتمی یا مشکلات ریتم قلب
  • بیماری دریچهٔ قلب
  • بیماری عضلهٔ قلب
  • آترواسکلروز، تجمع چربی و کلسترول در شریان‌ها
  • عفونت قلبی

چه ارتباطی بین پسوریازیس و بیماری قلبی وجود دارد؟

محققان هنوز در حال مطالعه دربارهٔ چگونگی ارتباط پسوریازیس و سلامت قلب هستند. آن‌ها در تلاش‌اند تا دریابند که آیا پسوریازیس به‌خودی‌خود خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد یا خیر. یا اینکه فقط با بسیاری از عوامل خطری که پزشکان می‌دانند احتمال بیماری قلبی را افزایش می‌دهند مرتبط است، مانند:

• فشارخون بالا
  • دیس‌لیپیدمی یا کلسترول بالا
  • چاقی مفرط

سندرم متابولیک، گروهی از بیماری‌هایی که با هم اتفاق می‌افتند، نیز عامل خطر است و شامل موارد زیر می‌شود:

• فشارخون بالا
  • قند خون بالا
  • چربی اضافی بدن در اطراف کمر
  • سطح کلسترول بالا

کارشناسان فکر می‌کنند ممکن است کمی از هر دوی این علت‌ها دخیل باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به پسوریازیس نسبت به افرادی که این بیماری را ندارند، عوامل خطر بیشتری برای بیماری قلبی دارند. اما دلیل این افزایش خطر را نمی‌دانند.

کارشناسان چندین عامل را بررسی کرده‌اند تا ببینند آیا می‌توانند رابطه‌ای بین بیماری قلبی عروقی و پسوریازیس پیدا کنند، مانند:

ژن‌های مشترک. ایده این است که ژن‌های خاصی که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند، ممکن است عوامل خاص مشترکی را با ژن‌هایی که خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می‌دهند داشته باشند.

مسیرهای التهابی رایج. مسیرهای التهابی جریان سیگنال‌ها از طریق سلول‌ها و رگ‌های خونی است که منجر به التهاب در بدن می‌شود. این مسیرها ممکن است در علائم بیماری قلبی و پسوریازیس یکسان باشد.

مولکول‌های سیگنال‌دهندهٔ سلول‌های پیش‌التهابی. پسوریازیس ممکن است باعث التهاب در چربی بدن (بافت چربی) شود. این می‌تواند مولکول‌های سیگنال‌دهندهٔ سلولیِ خاصی را به نام آدیپوکین‌ها آزاد کند که باعث التهاب بیشتر شده و ممکن است منجر به سندرم متابولیک و مشکلات قلبی عروقی شود.

مقاومت به انسولین. انسولین هورمونی است که به کنترل میزان قند خون شما کمک می‌کند. هنگامی که مبتلا به پسوریازیس باشید، بدن شما آن‌طور که باید به انسولین پاسخ نمی‌دهد؛ بنابراین ممکن است قند انباشته شده و منجر به دیابت نوع 2 شود که خطر ابتلا به مشکلات قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

لیپوپروتئین. این پروتئین کلسترول را در خون حمل می‌کند. هنگامی که پسوریازیس داشته باشید، این پروتئین‌ها ممکن است حاوی ترکیبی غیرطبیعی باشند که می‌تواند منجر به مشکلاتی در تجمع کلسترول شود.

رشد عروق خونی جدید. لکه‌ها و پلاک‌های پسوریازیس باعث رشد رگ‌های خونی جدید می‌شوند، فرایندی که آنژیوژنز نامیده می‌شود. این فرایند عوامل رشدی را آزاد می‌کند که ممکن است منجر به تصلب شرایین شوند.

رادیکال‌های آزاد. مسیرهای سیگنال‌دهی این اتم‌های ناپایدار که می‌توانند به سلول‌ها آسیب برسانند، ممکن است پسوریازیس و بیماری قلبی را مرتبط کنند.

میکروذرات. این‌ها تکه‌های کوچکی‌اند که سلول‌های شما بیرون می‌ریزند و با آترواسکلروز مرتبط هستند. افراد مبتلا به پسوریازیس نسبت به افرادی که این بیماری را ندارند اغلب تعداد بیشتری از این ریزذرات را دارند.

قابلیت افزایش انعقادخون. پسوریازیس می‌تواند فعالیت لخته‌شدن خون و در نتیجه احتمال لختهٔ خونی را افزایش دهد.

اگرچه محققان پاسخ روشنی در مورد هیچ یک از این عوامل ندارند، اما آنچه می‌دانند این است که به‌طور متوسط، طول عمر افراد مبتلا به پسوریازیس پنج سال کمتر است. این عمدتاً به دلیل مشکلات قلبی است.

چگونه احتمال ابتلا را در خود کاهش دهیم

مهم نیست که چه ارتباط دقیقی بین این دو بیماری وجود دارد، پزشکان موافق هستند که مراقبت خوب از سلامت کلی برای کاهش خطر بیماری قلبی و بهبود پسوریازیس مهم است. می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

• روی فعالیت بدنی تمرکز کنید. وقتی به‌طور منظم ورزش نمی‌کنید، خطر حملهٔ قلبی و سکته دوبرابر می‌شود.
  • رژیم غذایی خود را به‌خوبی تنظیم کنید. حمل وزن اضافی و قند خون بالا از عوامل خطر هستند.
  • سیگار نکشید. سیگارکشیدن می‌تواند علائم پسوریازیس را بدتر کند. همچنین احتمال ابتلا به آترواسکلروز، لخته‌شدن خون، فشارخون و کلسترول بالا و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.
  • به برنامهٔ درمانی خود پایبند باشید. برخی از مطالعات نشان می‌دهد در افرادی که پسوریازیس متوسط یا شدید را درمان می‌کنند، حملات قلبی، سکتهٔ مغزی و مرگ‌های مرتبط با قلب کمتر است.

برخی از داروهای پسوریازیس ممکن است فوایدی برای سلامت قلب داشته باشند. این‌ها معمولاً داروهایی هستند که پزشکان برای پسوریازیس متوسط تا شدید تجویز می‌کنند.

این داروها عبارت‌اند از:

• بیولوژیکز (Biologics)
  • متوترکسات
  • Ustekinumab (نوع دیگر بیولوژیک)

این داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. حتی اگر خطر بیماری قلبی یا عروق خونی در شما بالا باشد، ممکن است برای شما مناسب نباشند. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین راه برای درمان پسوریازیس را انتخاب کنید و احتمال آسیب رساندن به قلب را کاهش دهید.