دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

وارفارین و رژیم غذایی شما

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print

اگر شما یا عزیزتان وارفارین مصرف می‌کنید، توصیه‌های ما را دنبال کنید تا به شما کمک کند بدانید چه چیزی برای خوردن و نوشیدن بی‌خطر است. به یاد داشته باشید که در صورت ایجاد هر گونه تغییر بزرگ در رژیم غذایی معمول خود به پزشک، پرستار یا داروساز خود اطلاع دهید.

 

 

وارفارین چیست؟

وارفارین نوعی دارو است که به‌عنوان ضدانعقاد شناخته می‌شود. همچنین ممکن است به‌عنوان “رقیق‌کننده خون” نامیده شود.

داروهای ضدانعقاد خون شما را در رگ‌ها و شریان‌ها راحت‌تر می‌کنند. این بدان معناست که خون شما کمتر احتمال دارد لخته خون خطرناکی ایجاد کند. در صورت داشتن دریچه‌های مکانیکی قلب، فیبریلاسیون دهلیزی یا سایر شرایطی که می‌تواند باعث تشکیل لخته خون شود، ممکن است برای کاهش خطر تشکیل لخته‌های خون، وارفارین برای شما تجویز شود.

درحالی‌که وارفارین مصرف می‌کنید به آزمایش خون منظم نیاز دارید. این آزمایش، آزمایش خون INR نامیده می‌شود و برای بررسی مدت‌زمان لخته‌شدن خون شما استفاده می‌شود. این آزمایش خون را می‌توان در هر شعبه Labtests انجام داد. برخی از جراحی‌های عمومی و داروخانه‌های محلی نیز ممکن است بتوانند این آزمایش را انجام دهند. در ابتدا، آزمایش‌های خون شما بیشتر خواهد بود (یعنی هر 3 تا 4 روز) تا زمانی که INR تثبیت شود و سپس برای اکثر افراد این آزمایش کمتر می‌شود. یعنی ماهانه). هنوز هم بسیار مهم است که به طور منظم INR را بررسی کنید تا مطمئن شوید خون شما در محدوده درمانی مورد نظر قرار دارد تا خطر لخته‌شدن خون یا خونریزی‌های جدی کاهش یابد.

پزشک از نتایج آزمایش خون INR برای تصمیم‌گیری در مورد دوز وارفارین استفاده می‌کند و در صورت نیاز دوز را تنظیم می‌کند. هنگامی که برای اولین‌بار وارفارین را شروع می‌کنید، ممکن است روزها یا حتی هفته‌ها طول بکشد تا دوز مناسب برای شما دریافت شود. افزایش یا کاهش دوز وارفارین طبیعی است. دوز می‌تواند به بسیاری از چیزهای مختلف بستگی داشته باشد، از جمله اینکه چه می‌خورید و چه می‌نوشید، چه داروهای دیگری مصرف می‌کنید، و اگر حال شما خوب نشود.

 

 

غذاهای مؤثر بر وارفارین

غذای حاوی مقدار زیادی ویتامین K می‌تواند بر نحوه عملکرد وارفارین در بدن شما تأثیر بگذارد.

زیرا ویتامین K به لخته‌شدن خون کمک می‌کند. بیشتر ویتامین K توسط باکتری‌های روده تولید می‌شود، اگرچه برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین K هستند.

 

 

ویتامین K چقدر است؟

غذاهای زیر حاوی سطوح مختلفی از ویتامین K هستند:

½ فنجان بروکلی، آب پز (80 گرم): 5.9 میکروگرم

½ فنجان بوک چوی (80 گرم): 33.6 میکروگرم

¼ فنجان پوها (40 گرم): 60 میکروگرم

½ فنجان کرفس خام (80 گرم): 23.2 میکروگرم

½ فنجان چغندر نقره بخارپز (80 گرم): 24 میکروگرم

½ فنجان کلم خام (80 گرم): 7.7 میکروگرم

½ فنجان کلم بروکسل آب پز (80 گرم): 30.4 میکروگرم

½ فنجان مارچوبه بخارپز (80 گرم): 6.7 میکروگرم

½ هاس آووکادو (85 گرم): 5.9 میکروگرم

1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن کانولا: 10.7 میکروگرم

1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن سویا: 27 میکروگرم

1 کیوی (92 گرم): 13.8 میکروگرم

 

سایر غذاهای حاوی ویتامین K عبارت‌اند از اسفناج، کلم‌پیچ، کاهو، جگر، دانه‌های سویا و زرده تخم‌مرغ.

شما نیازی به حذف هیچ یک از این غذاها از رژیم غذایی خود ندارید. 2 مهم است که همچنان این غذاها را به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای قلب مصرف کنید زیرا ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را برای کمک به تغذیه بدن و حفظ سلامت قلب شما فراهم می‌کنند..

آنچه که بسیار مهم است این است که هدف شما این است که مقادیر مشابهی از این غذاها را هر هفته بخورید. این به سطح ویتامین K در خون شما کمک می‌کند تا نسبتاً ثابت بماند و احتمال پایداری سطح INR شما را افزایش می‌دهد.

 

 

رژیم غذایی خود را ثابت نگه دارید

باتوجه‌به آنچه می‌خورید و می‌نوشید می‌تواند بر وارفارین تأثیر بگذارد، مهم است که رژیم غذایی خود را ثابت نگه دارید. این بدان معناست که دوز وارفارین شما احتمالاً ثابت باقی می‌ماند.

هر گونه تغییر بزرگ در آنچه می‌خورید یا می‌نوشید می‌تواند واکنش بدن شما به وارفارین را تغییر دهد. 2،3 ایده خوبی است که قبل از ایجاد هر گونه تغییر چشمگیر در رژیم غذایی خود با پزشک، پرستار یا داروساز خود صحبت کنید، به خصوص اگر قصد دارید بیشتر غذا بخورید. یا کمتر از غذاهایی که حاوی ویتامین K هستند و بر وارفارین تأثیر می‌گذارند، مانند سبزیجات برگ سبز. 3 پزشک، پرستار یا داروساز شما را در مورد ایمن‌ترین راه‌ها برای مدیریت این موضوع راهنمایی می‌کند.

 

 

سایر ملاحظات غذایی

نوشیدن بیش از حد الکل یا مصرف مقادیر زیاد آب زغال‌اخته ممکن است باعث تداخل با وارفارین و افزایش خطر خونریزی شود.

برخی از داروهای مکمل مانند ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌توانند حاوی موادی باشند که با وارفارین تداخل دارند، به‌عنوان‌مثال. روغن ماهی، جینکو یا سیر که ممکن است به این معنی باشد که دوز وارفارین شما باید تنظیم شود.

 

در صورت مصرف موارد زیر به پزشک، پرستار یا داروساز خود اطلاع دهید:

  • مکمل
  • Rongoā Rākau (درمان‌های گیاهی بومی)
  • داروهای گیاهی
  • ویتامین‌ها
  • درمان‌های جایگزین

 

اینها گاهی اوقات می‌توانند داروهای قلبی شما را کم‌اثر کنند.

 

 

یک رژیم غذایی کلی سالم برای قلب

یک رژیم غذایی سالم برای همه افراد از جمله کسانی که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند یا با بیماری قلبی زندگی می‌کنند مهم است.

برای تغذیه قلب خود، بشقاب خود را با مقدار زیادی از غذاهای کامل پر کنید که نزدیک به آنچه در طبیعت یافت می‌شوند؛ مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، آجیل، دانه‌ها، حبوبات و ماهی‌های روغنی.

اگر وارفارین مصرف می‌کنید، زمان‌های سال یا شرایط زندگی خود را در نظر بگیرید که ممکن است منجر به تغییرات بزرگ در رژیم غذایی یا عادات غذایی شما شود.

 

اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • در طول تابستان که ممکن است بیشتر سالاد و سبزیجات برگ سبز مصرف کنید.
  • برخی از زمان‌های سال که ممکن است سبزیجات برگ سبز فراوانی مانند چغندر نقره، کلم‌پیچ و اسفناج در باغ خود داشته باشید.
  • برخی از زمان‌های سال که سبزیجاتی مانند کلم بروکسل، مارچوبه یا کلم‌بروکلی فصل هستند و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.
  • هنگام سفر طولانی‌مدت.
  • وقتی برای مدت طولانی بیمار هستید.
  • پس از جراحی یا بستری‌شدن در بیمارستان.

 

هنگامی که عادات غذایی را تغییر می‌دهید، غذاهای مفید برای قلب بیشتری بخورید یا وزن خود را مدیریت کنید.

 

 

منبع: