دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

چگونه سکته قلبی را متوقف کنیم؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
چگونه سکته قلبی را متوقف کنیم؟

چگونه سکته قلبی را متوقف کنیم؟

بسیاری از مردم نگران تجربهٔ حملهٔ قلبی در طول زندگی خود هستند و دلیل خوبی هم دارد: تخمین زده می‌شود که هر ۴۰ ثانیه یک‌بار یک آمریکایی دچار حملهٔ قلبی می‌شود.

اگرچه حملهٔ قلبی ممکن است کشنده باشد، اما سالانه ده‌ها هزار آمریکایی از حملات قلبی جان سالم به در می‌برند.

اقدام سریع، زمانی که مشکوک به حمله قلبی هستید می‌تواند شانس شما را برای زنده‌ماندن بسیار افزایش دهد.

 

 

اگر فکر می‌کنید دچار حملهٔ قلبی شده‌اید چه باید بکنید؟

در بیشتر مواقع، حملات قلبی به‌آرامی و با ناراحتی و درد خفیف شروع می‌شوند و علائم هشداردهنده پیش از حمله نشان داده می‌شود. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، با ۱۱۵ تماس بگیرید یا از شخصی بخواهید که فوراً با ۱۱۵ تماس بگیرد.

 

این موارد می‌توانند نشانه‌های حملهٔ قلبی باشند:

  • ناراحتی در قفسهٔ سینه، به‌ویژه در مرکز که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد یا هر از گاهی بروز می‌یابد. این ناراحتی ممکن است مانند سنگینی، پری، فشردگی یا درد احساس شود.
  • ناراحتی در قسمت‌های بالایی بدن مانند بازوها، پشت، گردن، فک یا معده. این مورد ممکن است مانند درد یا ناراحتی کلی باشد.
  • تنگی نفس ممکن است با یا بدون ناراحتی قفسهٔ سینه همراه باشد.
  • احساسات غیرمعمول مانند عرق سرد، حالت تهوع، استفراغ، سبکی سر یا سرگیجه. زنان بیشتر از مردان این نوع علائم را تجربه می‌کنند.

 

مقالات مرتبط:

 

اقدامات لازم

۱- از کسی بخواهید با آمبولانس تماس بگیرد

اگر افراد دیگری در اطراف شما هستند از آن‌ها بخواهید تا زمانی که اورژانس برسد پیش شما بمانند. تماس با ۱۱۵ معمولاً سریع‌ترین راه برای دریافت مراقبت‌های اضطراری است، برخلاف درخواست از شخصی دیگر تا شما را با ماشین خود به بیمارستان برساند. کارکنان اورژانس برای احیای افرادی که دچار حملات قلبی شده‌اند آموزش دیده‌اند و همچنین می‌توانند شما را برای مراقبت سریع به بیمارستان منتقل کنند.

اگر در مکانی عمومی مانند فروشگاه، مدرسه، کتابخانه یا محل کار هستید، احتمال زیادی وجود دارد که یک دفیبریلاتور در دسترس باشد.

دفیبریلاتور نوعی دستگاه است که برای احیای افرادی که دچار حملهٔ قلبی هستند استفاده می‌شود. اگر در شروع حملهٔ قلبی هنوز هوشیار هستید، از کسی که نزدیک شما است بخواهید تا نزدیک‌ترین دفیبریلاتور را پیدا کند. دفیبریلاتورها با دستورالعمل‌هایی با کاربرد آسان ارائه می‌شوند، بنابراین یک فرد معمولی نیز در صورت بروز حملهٔ قلبی می‌تواند با این دستگاه شما را احیا کند.

 ۲- آسپرین مصرف کنید

هنگامی که هنوز هوشیار هستید، در صورت در دسترس بودن، یک دوز معمولی آسپرین (۳۲۵ میلی‌گرم) را مصرف کنید. آسپرین با کاهش لخته‌شدن خون عمل می‌کند. در طول حملهٔ قلبی، آسپرین لخته‌شدن خون را کند می‌کند و اندازهٔ لخته‌های خونی‌ای را که ممکن است تشکیل شده باشند به حداقل می‌رساند.

پس از رسیدن اورژانس، آن‌ها شما را به بیمارستان منتقل می‌کنند، جایی که مراقبت‌های ویژه دریافت خواهید کرد.

 

 

اگر تنها هستید و فکر می‌کنید دچار حملهٔ قلبی شده‌اید چه باید بکنید؟

اگر تنها هستید و هر یک از علائم حملهٔ قلبی را که در بالا گفته شد تجربه کردید، فوراً با ۱۱۵ تماس بگیرید. اگر آسپرین دارید بخورید. سپس درب ورودی خود را باز بگذارید و نزدیک آن دراز بکشید تا کارکنان اورژانس بتوانند به‌راحتی شما را پیدا کنند.

 

 

آیا راهی سریع برای توقف حملهٔ قلبی وجود دارد؟

خیر، برای توقف حملهٔ قلبی به جز دریافت مراقبت‌های اورژانسی در بیمارستان راه سریع دیگری وجود ندارد. ممکن است در فضای مجازی درمان‌های سریع بسیاری را برای توقف حملهٔ قلبی پیدا کنید. بااین‌حال این درمان‌های سریع کارآمد نیستند و می‌توانند با به تأخیرانداختن درمان فوری پزشکی خطرناک باشند.

 

 

سی‌پی‌آر با سرفه

یکی از انواع درمان‌هایی که در اینترنت یافت می‌شود سی‌پی‌آر با سرفه نام دارد. برخی منابع آنلاین ادعا می‌کنند که تنفس عمیق و سپس سرفهٔ عمیق می‌تواند فشارخون شما را برای یک یا دو ثانیه افزایش دهد. منابع می‌گویند که این کار می‌تواند خون بیشتری را به مغز شما برساند. این ادعا همچنین می‌گوید که اگر قلب شما به‌طور طبیعی می‌تپد، سرفهٔ عمیق شاید بتواند آن را به حالت عادی بازگرداند.

اما انجمن قلب آمریکا سی‌پی‌آر با سرفه را تأیید نمی‌کند. همچنین نمی‌توان از این راه‌حل برای درمان فردی بدون علائم هوشیاری استفاده کرد زیرا نمی‌تواند سرفه کند.

 

 

آب و فلفل هندی

یکی دیگر از توصیه‌های اینترنتی که مؤثر نیست نوشیدن یک لیوان آب با یک قاشق فلفل هندی در آن است. برخی از مردم می‌گویند فلفل هندی محرکی است که می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب، انتقال خون در سراسر بدن و در نتیجه تعادل در گردش خون شود. برخی ادعا می‌کنند که فلفل هندی می‌تواند خونریزی را فوراً متوقف کند.

بااین‌حال هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد فلفل هندی یا سایر انواع فلفل زمانی که در شروع حملهٔ قلبی مصرف شوند فایده دارند. همچنین محققان نمی‌دانند که مصرف هم‌زمان کپسایسین با آسپرین در هنگام حملهٔ قلبی ممکن است چه واکنشی در بدن ایجاد کند و کارشناسان می‌دانند که آسپرین مفید است.

 

 

چگونه عوامل خطر مرتبط با حملهٔ قلبی را کاهش دهیم؟

با وجود اینکه نمی‌توانید همهٔ عوامل خطر حملهٔ قلبی را در خود کنترل کنید، مانند افزایش سن، جنسیت (مردان در معرض خطر بالاتری هستند)، وراثت، اما می‌توانید برخی از آن‌ها را مدیریت کنید. برای جلوگیری از خطر حملهٔ قلبی موارد زیر را انجام دهید:

  • سیگار را ترک کنید و قرارگرفتن در معرض دود سیگار را به حداقل برسانید.
  • با اصلاح رژیم غذایی، کاهش وزن، مصرف دارو یا انجام ترکیبی از این موارد، کلسترول خون و فشارخون بالا را کنترل کنید.
  • فعالیت بدنی روزانه داشته باشید.
  • اگر اضافه‌وزن یا چاقی مفرط دارید وزن خود را کنترل کنید.
  • اگر دیابت دارید، با پایبندی به برنامهٔ درمانی و مدیریت قند خون از خود مراقبت کنید.
  • با تمرین روش‌های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق یا یوگا، استرس زندگی خود را کنترل کنید یا صحبت‌درمانی را امتحان کنید.
  • مصرف الکل را محدود کنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، غنی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنید.

 

 

منبع: