دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

آیا خروپف برای قلب مضر است؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
آیا خروپف برای قلب مضر است؟

آیا خروپف برای قلب مضر است؟

خروپف مزمن مشکلی رایج است که حدود ۲۵ درصد از بزرگسالان آمریکایی و همسر آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. خروپف نه‌تنها مزاحم و پر سروصدا است، بلکه ممکن است نشانه‌ای از آپنهٔ خواب نیز باشد. همهٔ کسانی که خروپف می‌کنند این بیماری زمینه‌ای را ندارند. اما در افرادی که این بیماری وجود دارد خروپف می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود.

نارسایی قلبی که به‌عنوان نارسایی احتقانی قلب نیز شناخته می‌شود، بیماری‌ای مزمن و پیش‌رونده است که نیاز به درمان پزشکی دارد. نارسایی قلبی با گذشت زمان و در صورتی که قلب شما خون کافی‌ برای رفع نیازهای بدن پمپاژ نکند، ایجاد می‌شود.

آپنهٔ خواب می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود. این اختلالی است که باعث می‌شود در هنگام خواب تنفس شما به‌طور مکرر متوقف شود و دوباره بازگردد. دو نوع آپنه وجود دارد:

  • آپنهٔ انسدادی خواب (OSA)، شایع‌ترین نوع که ممکن است باعث نارسایی قلبی، فشارخون بالا، آریتمی و سکته شود.
  • خروپف با آپنهٔ خواب مرکزی (CSA) کمتر مرتبط است. بااین‌حال، می‌تواند به‌عنوان یک علامت رخ دهد.

در ادامه به ارتباط بین خروپف، آپنهٔ خواب و نارسایی قلبی می‌پردازیم.

 

مقالات مرتبط:

 

آیا خروپف نشانهٔ نارسایی قلبی است؟

خروپف لزوماً نشانهٔ نارسایی قلبی نیست. بااین‌حال می‌تواند نشانه‌ٔ آپنهٔ خواب باشد. ازآنجاکه آپنهٔ خواب می‌تواند منجر به نارسایی قلبی و سایر بیماری‌های حاد شود، مهم است که علت اصلی خروپف را مشخص کنید، به‌ویژه اگر مزمن و بلند باشد.

 

 

ارتباط بین خروپف، آپنهٔ خواب و عملکرد قلب چیست؟

آپنهٔ خواب مرکزی، نوع کمتر رایج آن، زمانی رخ می‌دهد که مغز ارسال سیگنال به عضلات دیافراگم که تنفس را کنترل می‌کنند، متوقف کند.

خروپف معمولاً به دلیل انسداد تنفس ایجاد می‌شود. آپنهٔ انسدادی خواب باعث می‌شود که وقفه‌های مختصری در تنفس حداقل 20 تا 30 بار در ساعت در طول خواب رخ دهد. این وقفه‌های مداوم خواب باعث کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود. هنگامی که سطح اکسیژن شما کاهش می‌یابد، مغز را به حالت بیداری سوق می‌دهد تا نفس عمیق بکشید. مردم معمولاً این اتفاقات را به‌خاطر نمی‌آورند، حتی اگر ممکن است صدها بار در شب اتفاق بیفتند.

وقفه در تنفس همچنین باعث افزایش کورتیزون و آدرنالین، دو هورمون استرس، می‌شود. این هورمون‌ها در نارسایی قلبی و فشارخون بالا نقش دارند و همچنین ممکن است باعث حملهٔ قلبی شوند.

شوک‌های پی‌درپی و ناگهانی هنگام بیدارشدن فشاری مداوم بر قلب و کل سیستم قلبی عروقی شما وارد می‌کند. بیدارشدن چند بار در شب همچنین استراحت عمیق و احیاکنندهٔ موردنیاز برای سلامت کلی را از شما می‌گیرد.

 

 

علائم آپنهٔ خواب چیست؟

آپنهٔ انسدادی خواب معمولاً باعث خروپف بلند می‌شود. علائم دیگر عبارت‌اند از:

  • نفس‌نفس‌زدن
  • خرخرکردن
  • خفگی
  • با خروپف خود از خواب بیدار می‌شوید
  • بارها بیدارشدن در طول خواب
  • بیدارشدن مداوم با سردرد صبحگاهی یا خشکی دهان
  • خستگی شدید در طول روز

 

علائم ناشی از آپنهٔ مرکزی خواب ممکن است مشابه باشد اما می‌تواند متفاوت باشد. آپنهٔ مرکزی خواب همیشه باعث خروپف نمی‌شود. هنگامی که خروپف رخ می‌دهد، ممکن است با صدای کمتر یا مانند خروپف ناشی از آپنهٔ انسدادی خواب، بلندتر باشد. سایر علائم آپنهٔ مرکزی خواب عبارت‌اند از:

  • بیدارشدن ناگهانی در خواب همراه با تنگی نفس
  • بی‌خوابی
  • خستگی شدید در طول روز
  • تغییرات در خلق‌وخوی
  • بیدارشدن مداوم با سردرد

 

افزون‌بر این، موارد زیر علائم اولیهٔ هر دو نوع آپنهٔ خواب هستند، حتی اگر بسیاری از مردم آن‌ها را به این بیماری مرتبط نمی‌دانند:

  • اختلال در نعوظ
  • ادرار زیاد شبانه
  • شب‌ادراری (خیس کردن رختخواب)

 

 

چه چیزی باعث آپنهٔ خواب می‌شود؟

آپنهٔ انسدادی خواب و آپنهٔ خواب مرکزی علل فیزیولوژیکی متفاوتی دارند. آپنهٔ انسدادی خواب به دلیل انسداد راه هوایی فوقانی و انسداد جریان هوا ایجاد می‌شود. آپنهٔ خواب مرکزی به دلیل مشکلاتی در سیگنال‌دهی مغز ایجاد می‌شود که تنفس منظم را مختل می‌کند.

 

 

آپنهٔ انسدادی خواب

آپنهٔ انسدادی خواب زمانی رخ می‌دهد که گلو (حلق) در هنگام خواب جمع می‌شود. این زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌هایی که از بافت‌های نرم راه‌های هوایی فوقانی حمایت می‌کنند، شل و باریک می‌شوند و جریان طبیعی هوا را در سراسر سیستم تنفسی مسدود می‌کنند. برای اینکه قلب و بدن شما سالم باشد، هوا باید بدون مانع از دهان و بینی به سمت ریه‌ها جریان یابد.

 

نرخ آپنهٔ انسدادی خواب در میان آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، بومیان آمریکایی و اسپانیایی بالاتر است. محققان بر این باوراند که این ممکن است به این دلیل محتمل باشد که گروه‌هاي گفته‌شده احتمال بیشتری برای ابتلا به چاقی مفرط دارند. این می‌تواند در افراد در هر سنی رخ دهد، اما احتمال بروز آن در افراد بالای 50 سال بیشتر و در مردان شایع‌تر از زنان است. در زنان، آپنهٔ انسدادی خواب پس از یائسگی بیشترین شیوع را دارد.

 

 

آپنهٔ خواب مرکزی

آپنهٔ خواب مرکزی در صورتی رخ می‌دهد که مغز از ارسال سیگنال به دیافراگم برای انقباض و انبساط خودداری کند. دیافراگم ماهیچه‌ای است که به کنترل تنفس کمک می‌کند.

مصرف مواد مخدر، مانند مواد افیونی، می‌تواند باعث آپنهٔ خواب مرکزی شود، همین‌طور خوابیدن در ارتفاعات بالا وقتی که به آن عادت ندارید.

بیماری‌های زمینه‌ای، از جمله آن‌هایی که بر ساقهٔ تحتانی مغز تأثیر می‌گذارند نیز می‌توانند باعث بروز آپنهٔ مرکزی خواب شوند. این بیماری‌ها شامل نارسایی احتقانی قلب و سکته هستند.

آپنهٔ خواب مرکزی در افراد در هر سنی از جمله نوزادان اتفاق می‌افتد. بااین‌حال بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود.

 

 

چه زمانی برای خروپف با پزشک تماس بگیرید

خروپف همیشه به معنای آپنهٔ خواب نیست. بااین‌حال، اگر شما یا شریک زندگی‌تان متوجه علائم مداوم آپنهٔ خواب، از جمله خروپف شدید، به پزشک مراجعه کنید.

 

پزشک می‌تواند علائم شما را تجزیه‌وتحلیل کند و در صورت لزوم، آزمایش‌هایی را برای نارسایی قلبی انجام دهد، مانند موارد زیر:

  • سی‌تی‌اسکن
  • اکوکاردیوگرافی
  • تست استرس

 

ممکن است به متخصص خواب ارجاع داده شوید. این پزشک از نوع خاصی از آزمایش شبانه به نام پلی‌سومنوگرافی برای نظارت بر تنفس، حرکت و عملکرد قلب در هنگام خواب استفاده می‌کند. برای چند ساعت، پلی‌سومنوگرافی ای موارد را ثبت می‌کند:

  • امواج مغزی
  • ضربان قلب
  • نفس‌کشیدن
  • سطح اکسیژن خون

 

همچنین حرکات پا و چشم شما را در هنگام خواب ثبت می‌کند. از این آزمایش می‌توان برای تشخیص آپنهٔ خواب و سایر بیماری‌ها مانند سندرم پای بی‌قرار و نارکولپسی استفاده کرد.

 

 

سؤالات متداول

سؤالات رایج در مورد خروپف و آپنه خواب عبارت‌اند از:

 

آیا خروپف می‌تواند باعث حملهٔ قلبی شود؟

خروپف دلیل مستقیم حملهٔ قلبی نیست، اما آپنهٔ خواب یک عامل خطر است. هنگامی که خروپف ناشی از آپنهٔ خواب است، هر بار که در طول خواب بیدار می‌شوید، کورتیزون و آدرنالین افزایش می‌یابد. این ممکن است صدها بار در شب اتفاق بیفتد. این هورمون‌های استرس با گذشت زمان، می‌توانند یک عامل خطر برای حملهٔ قلبی باشند.

 

 

سایر عوارض خروپف بر بدن چیست؟

خروپف می‌تواند باعث خستگی، مه‌مغزی و تحریک‌پذیری در طول روز شود. خروپف طولانی‌مدت می‌تواند باعث دیابت نوع ۲ و همچنین نارسایی قلبی، فشارخون بالا و سکته شود.

خروپف یکی از علائم شایع آپنهٔ انسدادی خواب است. همچنین ممکن است نشانه‌ای از آپنهٔ مرکزی خواب نیز باشد که نوع کمتر شایعی است.

آپنهٔ خواب یک عامل خطر برای نارسایی قلبی است. همچنین عامل خطر برای فشارخون بالا و آریتمی است.

اگر شما یا همسرتان با صدای بلند و بیش‌ازحد خروپف می‌کنید، برای آزمایش با پزشک مراقبت‌های اولیه یا متخصص خواب تماس بگیرید.

 

 

منبع: