دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

میزان ضربان قلب نرمال در بارداری

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
میزان ضربان قلب نرمال در بارداری

میزان ضربان قلب نرمال در بارداری

میزان ضربان قلب نرمال در بارداری چقدر است؟ آیا در هنگام بارداری میتوان ورزش کرد؟ آیا ورزش در حین بارداری روی قلب فشار نمی‌آورد؟ برای پاسخ به این سوالات مجله سلامتی سایت دکتر شیرین جوان گروه را دنبال کنید.

چرا ورزش در دوران بارداری مهم است؟

ورزش راهی عالی برای سالم ماندن در دوران بارداری است. ورزش:

  • کمردرد و سایر دردها را کاهش می‌دهد.
  • به شما کمک می‌کند بهتر بخوابید.
  • سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد.
  • از افزایش وزن جلوگیری می‌کند.

 

همچنین نشان داده شده‌است زنانی که از نظر بدنی خوب هستند، وضع حمل کوتاه‌تر و راحت‌تری را تجربه می‌کنند.

حتی اگر پیش از باردارشدن به طور منظم ورزش نمی‌کردید، بهتر است با پزشک خود در مورد شروع ورزش صحبت کنید. به‌طورکلی به زنان سالم توصیه می‌شود هر هفته 150 دقیقه ورزش با شدت متوسط، مانند پیاده‌روی، دویدن یا شنا، انجام دهند.

 

 

آیا محدودیت‌هایی برای ورزش در دوران بارداری وجود دارد؟

در گذشته، زنان در دوران بارداری نسبت به ورزش‌های هوازی شدید محتاط بودند. اما این دیگر حقیقت ندارد. بیشتر خانم‌ها می‌توانند ورزش‌های پیش از بارداری خود را به‌صورت روتین و بدون دردسر ادامه دهند.

همیشه باید پیش از شروع ورزش در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است به دلیل برخی بیماری‌ها یا علائم، پزشک به شما توصیه کند ورزش نکنید که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • بیماری قلبی یا ریوی‌ای که از قبل وجود داشته باشد
  • فشارخون بالا
  • خونریزی واژینال
  • مشکلات دهانهٔ رحم
  • خطر بالای زایمان زودرس

 

بیشتر زنان در دوران بارداری می‌توانند طبق به روال گذشته ورزش کنند. اگر معمولاً در ورزش‌ها یا فعالیت‌هایی شرکت می‌کنید که ممکن است خطر آسیب جدی را به همراه داشته باشند، ممکن است نیاز به تغییر روتین خود داشته باشید، زیرا در دوران بارداری بیشتر مستعد آسیب‌دیدگی هستید. این تا حدی به این دلیل است که تعادل شما به دلیل تغییرات بدنتان مختل می‌شود. باید از هر چیزی که شما را در معرض خطر آسیب شکم، زمین‌خوردن یا آسیب مفاصل قرار می‌دهد پرهیز کنید. این شامل بیشتر ورزش‌های تماسی (فوتبال)، ورزش‌های شدید راکتی (تنیس) و ورزش‌های تعادلی (اسکی) می‌شود.

 

 

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرم؟

توجه به احساسی که در حین ورزش دارید مهم است. اگر علائم زیر را مشاهده کردید، بلافاصله ورزش را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید:

  • خونریزی واژینال
  • نشت مایع از واژن
  • انقباضات رحمی
  • سرگیجه
  • درد قفسهٔ سینه
  • ضربان قلب نامنظم
  • سردرد

 

 

ضربان قلب هدف چیست؟

ضربان قلب سرعتی است که قلب شما در آن می‌تپد. زمانی که در حال استراحت هستید کندتر و زمانی که ورزش می‌کنید تندتر می‌زند. به همین دلیل، می‌توانید از ضربان قلب خود برای اندازه‌گیری شدت ورزش استفاده کنید. برای هر گروه سنی‌ای، «ضربان قلب هدف» وجود دارد. ضربان قلب هدف، ضربان قلب شما در طول تمرین هوازی مناسب است. با نظارت بر ضربان قلب خود و مقایسهٔ آن با محدودهٔ هدف‌تان، می‌توانید متوجه شوید که آیا به‌اندازهٔ کافی سخت ورزش می‌کنید یا خیر. هنگامی که ورزش می‌کنید، باید برای رسیدن به ضربان قلب هدف برنامه‌ریزی کنید و 20 تا 30 دقیقه در آن محدوده بمانید.

شما می‌توانید ضربان قلب خود را با گرفتن نبض‌تان اندازه‌گیری کنید. برای انجام این کار، انگشت اشاره و وسط خود را روی مچ دست دیگر خود، درست زیر انگشت شست خود قرار دهید. باید بتوانید نبض را احساس کنید (نباید از انگشت شست برای اندازه‌گیری استفاده کنید؛ زیرا این انگشت خودش نبض دارد). تعداد ضربان‌ها را برای 60 ثانیه بشمارید. عددی که به دست می‌آورید، ضربان قلب شما، بر حسب ضربان در دقیقه است. همچنین می‌توانید یک مانیتور دیجیتال ضربان قلب بخرید تا آن را برای شما پیگیری کند.

برای اطلاع از ضربان قلب هدف خود مقالهٔ ضربان قلب ایده‌آل برای دویدن چقدر است؟ را بخوانید.

 

 

آیا ضربان قلب هدف من در دوران بارداری تغییر می‌کند؟

قبلاً به زنان باردار می‌گفتند که ضربان قلب آن‌ها نباید بیشتر از 140 ضربه در دقیقه باشد. انجمن قلب آمریکا تخمین می‌زند که ضربان قلب یک زن ۳۰ساله در طول ورزشی متوسط باید بین ۹۵ تا ۱۶۲ ضربه در دقیقه باشد. امروزه محدودیتی برای ضربان قلب زنان باردار وجود ندارد. شما همیشه باید از تلاش بیش‌ازحد و افراطی خودداری کنید، اما لازم نیست ضربان قلب خود را زیر عدد خاصی نگه دارید.

بدن شما در طول بارداری تغییرات مختلفی را تجربه می‌کند. توجه به تغییرات فیزیکی بدن‌تان، از جمله زمانی که ورزش می‌کنید، مهم است و همچنین در مورد نگرانی‌هایی که دارید با پزشک خود صحبت کنید.

 

 

منبع: