سکته قلبی چیست؟

سکته قلبی چیست؟

سکته قلبی چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا با خود این بیماری آشنا شوید، سکته قلبی یا حمله قلبی که به آن انفارکتوس میوکارد نیز گفته می‌شود زمانی اتفاق می‌افتد که قسمتی از ماهیچهٔ قلب به‌اندازهٔ کافی خون دریافت نکند.

درمان برای بازگرداندن جریان خون هرچه بیشتر طول بکشد، آسیب بیشتری به عضلهٔ قلب وارد می‌شود.

بیماری عروق کرونری (CAD) عامل اصلی سکته قلبی است. علتی کمتر شایع، اسپاسم شدید یا انقباض ناگهانی عروق کرونر است که جریان خون به عضلهٔ قلب را متوقف می‌کند.

علائم سکته قلبی چیست؟

علائم اصلی سکته قلبی عبارت‌اند از:

• درد یا ناراحتی در قفسهٔ سینه. بیشتر حملات قلبی منجر به ناراحتی در مرکز یا سمت چپ قفسهٔ سینه می‌شوند که بیش از چند دقیقه طول می‌کشد و یا از بین می‌رود و دوباره بازمی‌گردد. این ناراحتی ممکن است احساسی مانند فشار ناخوشایند، فشردگی، پُری یا درد به همراه داشته باشد.
  • احساس ضعف، سرگیجه یا از حال رفتن. همچنین ممکن است دچار عرق سرد شوید.
  • درد یا ناراحتی در فک، گردن یا کمر.
  • درد یا ناراحتی در دست یا شانه یا هر دو.
  • تنگی نفس. این نشانه اغلب هم‌زمان با ناراحتی قفسهٔ سینه اتفاق می‌افتد، اما ممکن است پیش از آن نیز رخ دهد.

سایر علائم سکته قلبی ممکن است شامل خستگی غیرمعمول یا بدون دلیل و حالت تهوع یا استفراغ باشد. زنان بیشتر به این‌گونه علائم مبتلا می‌شوند.

در صورت مشاهدهٔ علائم سکته قلبی با اورژانس تماس بگیرید

در صورت مشاهدهٔ علائم سکته قلبی در خود یا دیگران، فوراً با اورژانس تماس بگیرید. هرچه سریع‌تر به بخش اورژانس برسید، درمان موردنیاز برای کاهش میزان آسیب به عضلهٔ قلب را زودتر دریافت خواهید کرد. در بیمارستان، متخصصان درمانی آزمایش‌هایی را برای اطلاع از وقوع سکته قلبی انجام می‌دهند و بهترین درمان را انتخاب می‌کنند.

در برخی موارد، سکته قلبی نیاز به احیای قلبی ریوی (CPR) یا شوک الکتریکی (دفیبریلاسیون) به قلب دارد تا دوباره پمپاژ خون را به آن بازگرداند. افرادی که برای استفاده از CPR یا دفیبریلاتور آموزش دیده‌اند ممکن است بتوانند تا رسیدن کارکنان فوریت‌های پزشکی به شما کمک کنند.

به خاطر داشته باشید که هرچه درمان اورژانسی زودتر انجام شود، شانس زنده ماندن بیمار بیشتر است.

عوامل خطرساز سکته قلبی کدام‌اند؟

برخی از بیماری‌ها، سبک زندگی، سن و سابقهٔ خانوادگی‌تان ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی و حملهٔ قلبی را در شما افزایش دهند که به آن‌ها عوامل خطرساز می‌گویند. حدود نیمی از مردم آمریکا دست‌کم یکی از سه عامل اصلی خطر بیماری‌های قلبی را دارند: فشارخون بالا، کلسترول خون بالا و سیگارکشیدن.

برخی از عوامل خطرساز مانند سن یا سابقهٔ خانوادگی خارج از کنترل شما هستند. اما می‌توان با تغییر عوامل «قابل‌کنترل» برای کاهش خطر خود اقدام کرد.

برای آشنایی بیشتر با عوامل خطرساز حتما به مقاله‌ای که در این زمینه در سایت دکتر شیرین جوان‌گروه منتشر شده سر بزنید.

برای بهبودی پس از سکته قلبی چه‌کارهایی را می‌توان انجام داد؟

چنانچه به سکته قلبی دچار شده‌اید، امکان آسیب به قلب وجود دارد. این امر ممکن است بر ضربان قلب و توانایی پمپاژ خون به سایر قسمت‌های بدن تأثیر بگذارد. همچنین ممکن است در معرض سکته قلبی دیگر یا بیماری‌هایی مانند سکتهٔ مغزی، اختلالات کلیوی و بیماری شریان محیطی (PAD) قرار بگیرید.

با انجام مراحل زیر می‌توان احتمال ابتلا به مشکلات سلامتی پس از سکته قلبی کاهش داد:

فعالیت بدنی. با گروه مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد کارهایی که روزانه در زندگی و محل کار خود انجام می‌دهید صحبت کنید. پزشک ممکن است از شما بخواهد که کار، مسافرت یا فعالیت جنسی را برای مدتی پس از سکته قلبی محدود کنید.

تغییر سبک زندگی. داشتن رژیم غذایی سالم، افزایش فعالیت بدنی، ترک سیگار و مدیریت استرس – در کنار مصرف داروهای تجویزشده – به سلامت قلب و کیفیت زندگی شما کمک می‌کند. از گروه مراقبت‌های بهداشتی خود دربارهٔ شرکت در برنامه‌ای به نام توان‌بخشی قلب پرسش کنید تا به شما در ایجاد این تغییرات در زندگی‌تان کمک کنند.

توان‌بخشی قلبی. توان‌بخشی قلبی برنامه‌ای مهم برای افرادی است که در حال بهبودی از سکته قلبی، نارسایی قلبی یا سایر مشکلات مربوط به قلب‌اند و نیاز به جراحی یا مراقبت پزشکی دارند. توان‌بخشی قلبی برنامه‌ای تحت نظارت است که موارد زیر را شامل می‌شود:

• فعالیت بدنی
  • آموزش در مورد زندگی سالم، از جمله تغذیهٔ سالم، مصرف دارو مطابق دستورالعمل و راه‌هایی که به شما در ترک سیگار کمک می‌کند.
  • مشاوره جهت یافتن راه‌هایی برای کاهش استرس و بهبود سلامت روان

گروهی از افراد ممکن است در روند توان‌بخشی قلبی به شما کمک کنند، از جمله گروه مراقبت‌های بهداشتی، متخصصان ورزش و تغذیه، فیزیوتراپیست‌ها و مشاوران یا متخصصان بهداشت روان.