دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

بهترین مدل خوابیدن برای سلامت قلب چیست؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print

به گفتهٔ بنیاد خواب، بیشتر مردم یک‌سوم زندگی خود را در خواب یا استراحت می‌گذرانند. در طول خواب، بدنْ خود را شارژ و ترمیم می‌کند و خوابِ خوب را اغلب می‌توان با مدلی که در رختخواب دراز کشیده‌اید تعیین کرد.

 

ای کسانی‌که به پشت می‌خوابید مراقب باشید

دکتر لوئیس کران، متخصص خواب کلینیک مایو، می‌گوید: «من می‌دانم که برای بسیاری از مردم این مدل خوابیدن راحت است، زیرا وزنی به مفاصل خود نمی‌اندازند.»

اما کارشناسان کلینیک مایو می‌گویند که خوابیدن به پشت در واقع بدترین وضعیت خواب است، به‌خصوص اگر آپنهٔ خواب دارید.

دکتر کران می‌گوید: «به پشت خوابیدن به این معنی است که ممکن است زبان و فک شما به پایین بیفتد و راه هوایی شما را ببندد و بسیاری از مردم بیشتر روی پشت خود خروپف می‌کنند.»

خوابیدن روی شکم به باز نگه‌داشتن راه هوایی کمک می‌کند، اما می‌تواند به ستون فقرات و گردن شما فشار وارد کند.

دکتر ویرند سامرز، متخصص قلب و مدیر مرکز خواب در مرکز علوم بالینی و ترجمه کلینیک مایو، می‌گوید: مجموع شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد احتمالاً خوابیدن به پهلو بهتر است.

 

خوابیدن به پهلو به جلوگیری از فروپاشی راه هوایی کمک می‌کند و می‌تواند خروپف را کاهش دهد.

دکتر کران می‌گوید: «و در مجموع، خوابیدن به پهلو – شاید درحالی‌که سر کمی بالا است تا زمانی که راحت باشد – راه خوبی برای خوابیدن است.»

خوابیدن به پهلو همچنین در دوران بارداری به‌ویژه سه‌ماههٔ آخر توصیه می‌شود و خوابیدن به پهلوی چپ بهتر است؛ زیرا فشار را بر اندام‌های داخلی نگه می‌دارد و جریان خون سالم را تقویت می‌کند.

دکتر سامرز می‌گوید: «زمانی که در سه‌ماههٔ سوم بارداری به پشت بخوابید، رحم در حال فشرده‌سازی ورید اجوف تحتانی شما است. این سیستم شریانی را فشرده می‌کند.»

خوابیدن به پهلو نیز توسط بنیاد خواب به‌عنوان بهترین راه برای افراد مبتلا به گردن و کمردرد در نظر گرفته می‌شود، به‌ویژه اگر بالشی کوچک بین زانوهای خود قرار دهید.

دکتر سامرز می‌گوید: «زیرا اگر بین زانوهایتان بالش نداشته باشید، استرس ناشی از خوابیدن به پهلو روی ران شما را می‌کشد و می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.»

 

منبع: