دکتر شیرین جوان‌گروه

متخصص بیماری‌های قلب و عروق

آیا هوای گرم برای قلب مضر است؟

نویسنده: دکتر شیرین جوان‌گروه

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print
آیا هوای گرم برای قلب مضر است؟

آیا هوای گرم برای قلب مضر است؟

بهار امسال، بسیاری از مناطق کشور موج گرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند. اکنون تابستان به‌طور رسمی آغاز شده‌است و کارشناسان دمای گرم‌تر از حد معمول را در بیشتر نقاط پیش‌بینی می‌کنند.

دمای شدید برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند مشکلات قلبی‌اند خطراتی را ایجاد می‌کند. چنانچه مشکل قلبی دارید، در این نوشتار نحوهٔ خنک ماندن و محافظت از خود در هنگام افزایش دما آورده شده‌است.

 

مقالات مرتبط:

 

هوای گرم چه تأثیری بر قلب دارد؟

قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد نه‌تنها خطر گرمازدگی را افزایش می‌دهد، بلکه همچنین باری را بر سلامت قلب تحمیل می‌کند. گرمای زیاد به سیستم قلبی عروقی فشار می‌آورد و باعث می‌شود که قلب سخت‌تر کار کند. این امر احتمال دچار شدن به حملات قلبی، آریتمی (ضربان نامنظم قلب) و نارسایی قلبی را افزایش می‌دهد.

به گفتهٔ آژانس حفاظت از محیط زیست، برهم‌ کنش گرمای زیاد و بیماری‌های قلبی عروقی تقریباً در یک‌چهارم از مرگ‌ومیرهای ناشی از گرما نقش دارد.

هرچه دما بالاتر باشد، خطر نیز بیشتر است. مطالعه‌ای در نشریهٔ Circulation به بررسی میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی طی هفت سال در کویت پرداخته‌است، جایی که دمای روز در گرم‌ترین ماه‌های سال سه‌رقمی می‌شود. محققان ارتباطی میان افزایش دما و خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی یافتند که بیشتر آن‌ها بین دمای ۹۵ تا ۱۰۹ درجه فارنهایت رخ داده بودند.

به گفتهٔ دکتر آرون برنشتاین، تغییرات آب‌وهوا باعث گرمای شدید و بی‌سابقه‌ای می‌شود که ممکن است به‌ویژه برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی مرگبار باشد.

 

 

بدن چگونه گرما را دفع می‌کند؟

بدن شما طوری طراحی شده‌است که گرمای اضافی را به دو روش اصلی دفع می‌کند و هر یک از این دو روش ممکن است بر قلب تأثیر بگذارد:

  • ساطع کردن گرما. هنگامی که هوای محیط خنک‌تر از بدن است، گرمای اضافی از بدن به بیرون ساطع می‌شود. این فرایند نیاز به تغییر مسیر جریان خون دارد تا مقدار بیشتری از آن به پوست برسد.
  • تبخیر. تبخیر عرق با دور کردن گرما از پوست باعث خنک شدن بدن می‌شود. در صورت خشکی هوا، این کار به‌خوبی انجام می‌شود. اما هنگامی که هوا گرم و مرطوب است، با افزایش دمای بدن، عرق روی پوست باقی می‌ماند.

 

هنگامی که دمای هوا به دمای بدن نزدیک می‌شود یا از آن فراتر می‌رود، به‌ویژه در رطوبت بالا، قلب باید برای کمک به دفع گرما از بدن سریع‌تر بزند و سخت‌تر پمپاژ کند. در یک روز گرم و مرطوب، قلب شما ممکن است در هر دقیقه دو تا چهار برابر بیشتر از یک روز خنک خون را به گردش درآورد.

برخی از داروهایی که برای کمک به قلب به‌کار می‌روند، ممکن است در روزهای گرم مشکلات بیشتری را ایجاد کنند. برای نمونه، مسدودکننده‌های بتا ضربان قلب را کاهش می‌دهند و مانع گردش خون با سرعت کافی برای تبادل مؤثر گرما می‌شوند. دیورتیک‌ها (قرص‌های آب) میزان ادرار خروجی و خطر دچار شدن به کم‌آبی را افزایش می‌دهند.

 

 

چگونه می‌توان از قلب خود در هنگام افزایش دما محافظت کرد؟

درحالی‌که قرار گرفتن در معرض گرمای زیاد بر همهٔ افراد تأثیر می‌گذارد، داشتن مشکلات قلبی خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با گرما و بستری شدن در بیمارستان را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بسیار مهم است که راهکارهای اساسی را برای خنک نگه داشتن بدن دنبال کنید، برخی از این راهکارها عبارت‌اند از:

  • پیش‌بینی‌های آب‌وهوا دربارهٔ گرما را دنبال کنید و در آن روزها در خانه بمانید. چنانچه خانه بسیار گرم است، با بخش سلامت شهر خود برای یافتن مراکز خنک‌کننده و گزینه‌های دیگری که به شما در خنک نگه داشتن بدن کمک می‌کنند، مشورت کنید. اگر قصد بیرون رفتن از خانه را دارید، عصر و صبح زود اغلب خنک‌ترین زمان‌ها هستند. تاحدامکان در سایه استراحت کنید.
  • هنگامی که بیرون از خانه هستید، سعی کنید هر ۲۰ دقیقه یک بار ۸ اونس (حدود ۲۵۰ میلی‌لیتر) آب بنوشید. برای یادآوری از یک زمان‌سنج استفاده کنید. به گفتهٔ دکتر برنشتاین برای نوشیدن آب هرگز منتظر نمانید تا تشنه شوید. چنانچه نارسایی قلبی دارید، از پزشک خود بپرسید که روزانه چه مقدار مایعات باید بنوشید، زیرا مایعات ممکن است انباشته شده و باعث تورم شوند. اگر داروهای ادرارآور مصرف می‌کنید، بپرسید که در هوای گرم چقدر باید بنوشید.
  • از نوشابه یا آب‌میوه خودداری کرده و مصرف الکل را محدود کنید. نوشابه و آب‌میوه ممکن است سرعت عبور آب از دستگاه گوارش به جریان خون را کم کنند. با وجود محدود بودن تحقیقات، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف بیش‌از حد الکل ممکن است خطر گرمازدگی را در هوای بسیار داغ افزایش دهد.
  • از پوست خود محافظت کنید. آفتاب‌سوختگی بر توانایی بدن برای خنک شدن تأثیر می‌گذارد و کم‌آبی را افزایش می‌دهد. از کلاه لبه پهن، عینک آفتابی و لباس‌های سبک، رنگ روشن و گشاد استفاده کنید. همچنین ۳۰ دقیقه پیش از بیرون رفتن، مقدار زیادی کرم ضدآفتاب طیف گسترده با محافظ UVA/UVB و SPF 30 یا بالاتر را به تمام قسمت‌های در معرض آفتاب بزنید. این کار را هر ساعت یک بار دوباره انجام دهید.

 

 

منبع: