بیماری قلبی در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در print

بیماری قلبی تنها در سالمندان اتفاق نمی‌افتد. این بیماری در افراد با سنین پایین بیش از پیش در حال رخ دادن است. این موضوع تا حدی به دلیل آن است که شرایطی که منجر به بیماری قلبی می‌شوند در سنین پایین‌تر اتفاق می‌افتند.

بیماری قلبی و شرایطی که منجر به آن می‌شود، ممکن است در هر سنی رخ دهد.

میزان بالای چاقی و فشارخون بالا در افراد جوان (35 تا 64 سال) آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی در اوایل زندگی قرار می‌دهد.

تقریباً نیمی از مردم آمریکا حداقل یکی از سه عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارند: فشارخون بالا، کلسترول بالا و مصرف دخانیات.

 

 

ممکن است در معرض خطر باشید

بسیاری از بیماری‌ها و رفتارهایی که افراد را در معرض بیماری قلبی قرار می‌دهند در سنین پایین نمایان می‌شوند:

  • فشارخون بالا. میلیون‌ها آمریکایی در تمام سنین فشارخون بالا دارند، از جمله میلیون‌ها نفر در سن چهل و پنجاه سالگی. حدود نیمی از افراد مبتلا به فشارخون بالا آن را کنترل نمی‌کنند. داشتن فشارخون بالای کنترل‌نشده یکی از بزرگ‌ترین عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی و سایر بیماری‌های آسیب‌زا مانند سکتهٔ مغزی است.
  • کلسترول بالا. کلسترول بالا ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. داشتن دیابت و یا چاقی، مصرف دخانیات، خوردن غذاهای ناسالم و نداشتن تحرک کافی بدنی همه می‌توانند در سطح کلسترول ناسالم نقش داشته باشند.
  • مصرف دخانیات. بیش از ۳۵ میلیون بزرگسال آمریکایی سیگار می‌کشند و روزانه هزاران جوان شروع به مصرف سیگار می‌کنند. سیگارکشیدن به عروق خونی آسیب می‌رساند و ممکن است باعث بیماری‌های قلبی شود.

به طور متوسط، بزرگسالان ایالات متحده قلب‌هایی دارند که 7 سال از حالت طبیعی خود پیرتر هستند.

 

سایر شرایط و رفتارهایی که خطر ابتلا به بیماری قلبی را تحت تأثیر قرار می‌دهند عبارت‌اند از:

  • چاقی. حمل وزن اضافی قلب را تحت‌فشار قرار می‌دهد. بیش از یک نفر از هر سه آمریکایی و تقریباً یک نفر از هر شش کودک و نوجوانِ دو تا نوزده سال، مبتلا به چاقی‌اند.
  • دیابت باعث تجمع قند در خون می‌شود. این ممکن است به عروق خونی و اعصابی که به کنترلِ عضلهٔ قلب کمک می‌کنند آسیب برساند. بیش از یک نفر از هر ده نفر در ایالات متحده به دیابت مبتلا هستند.
  • کم‌تحرکی. تحرک بدنی به سلامت قلب و رگ‌های خونی کمک می‌کند. از هر چهار بزرگسال تنها یک نفر دستورالعمل‌های فعالیت بدنی برای داشتن ۱۵۰ دقیقه فعالیت با شدت متوسط در هفته را رعایت می‌کند.
  • الگوی غذایی ناسالم. بیشتر آمریکایی‌ها، از جمله کودکان، بیش از حد سدیم (نمک) می‌خورند که فشارخون را افزایش می‌دهد. جایگزینی غذاهای حاوی سدیم زیاد با میوه‌ها و سبزی‌های تازه به کاهش فشارخون کمک می‌کند. روزانه از هر ده بزرگسال تنها یک نفر به‌اندازه کافی میوه و سبزی‌ دریافت می‌کند. رژیم غذایی حاوی چربی ترانس، چربی اشباع و قند اضافی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

 

 

چهار راه برای کنترل سلامت قلب خود

  • سیگار نکشید. سیگارکشیدن دلیل اصلی مرگِ قابلِ پیشگیری در ایالات متحده است. اگر هم اکنون سیگار نمی‌کشید، اقدام به آن نکنید. اگر سیگار می‌کشید، یاد بگیرید چگونه آن را ترک کنید.
  • بیماری‌ها را مدیریت کنید. با پزشک خود برای مدیریت بیماری‌هایی مانند فشارخون و کلسترول بالا همکاری کنید. این کار شامل مصرف هر دارویی است که برای شما تجویز شده است.
  • تغییرات غذایی سالم برای قلب ایجاد کنید. غذاهایی بخورید که چربی‌های ترانس، چربی‌های اشباع، قند اضافی و سدیم کمی دارند. سعی کنید حداقل نیمی از بشقاب خود را با سبزی‌ها و میوه‌ها پر کنید و گزینه‌های کم‌سدیم را موردتوجه قرار دهید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید. حداقل برای 150 دقیقه در هفته تحرک داشته باشید. حتی می‌توانید ورزش خود را به سه بخش ۱۰ دقیقه‌ای و در کل ۳۰ دقیقه در روز تقسیم کنید.

 

 

منبع: